Dobře vyřešit křižovatku u pokratických závor bude určitě z celého projektu největší oříšek pro dopravní inženýry. Již několik let probíhají různé diskuse ale řešení se zatím nenašlo. Pouze bylo konstatováno, že křižovatka bude řízena semafory. Jak bylo nově ohlášeno krajem (tzn. investorem) projektová dokumentace se začne připravovat a každý dobrý nápad dopravního řešení se může projektantům jistě hodit. Jeden takový je součástí tkz. cyklogenerelu, který nechalo město zpracovat již před několika lety ale zatím se jim bohužel nikdo z vedení města nezabýval.
Nápad spočívá ve využití údolí Pokratického potoka od začátku ul. Al. Muchy až po lekárnu U Katovny jako cyklistického a pěšího koridoru, který odvede cyklisty, chodce a vozíčkáře z přetížených komunikací Pokratická a Masarykova do zeleného údolí Pokratického potoka. Takto vybudovat bezpečnou a páteřní cyklistickou trasu ze severního okraje města až do samého centra města.(trasa dále pokračuje ul. Křížovou, parkem V. Havla přes parkoviště U Hvězdárny, V. Krajskou až na Mírové náměstí).
V ul. Komenského se předpokládá vybudování speciálního cyklistického přechodu. (Zde se sníží automobilová doprava díky odvedení na západní přivaděč). Obyvatelům všech pokratických sídlišt se tak naskytne možnost využít tuto novou a pohodlnou trasu k bezpečné procházce nebo projet na kole celou trasu bez vjetí na silnici a střetnout se s autem. Vše bez čekání u závor nebo dlouhého čekání u semaforu na složité křižovatce. Navíc v příjemném prostředí okolo potoka lemovaného po celé délce zelení, kdy pěší nebudou nijak brzdit povrchovou dopravu přecházením. Velký význam je také ve vyřešení bezpečnosti chodců při přecházení trati, kdy se zde stalo již několik smrtelných nehod.
Řešení spočívá ve vybudování podchodu resp. úpravě současného tunelu, kterým protéká potok pod tratí a zmíněnou křižovatkou. Odvedením pěší a cyklistické dopravy pod úroveň komunikace může dojít k významnému zkrácení průjezdních časů křižovatkou, když chodci nebudou brzdit dopravu přecházením pomocí semaforů. Celé řešení páteřní cyklotrasy předpokládá výrazný rozvoj bezpečné cyklistické dopravy po městě. Trasa, která je nejenom bezpečná ale také atraktivní pro svoji parkovou úpravu. Zároveň je unikátní ve svém velmi mírném sklonu, tedy vhodná pro každého uživatele a to až na samý okraj našeho města, které leží na úpatí kopce. V případě instalace dostatečného množství cyklistického mobiliáře na náměstí a v širším centru
(s možností úschovy kol např. ve dvoře radnice nebo v cykloprodejně U Hvězdárny) může dojít k významnému snížení počtu parkujících aut na náměstí při zachování každodenního života. Cyklotrasa má svůj význam také opačně, kdy se turisté nebo třeba běžci a lidé žijící v centru můžou bezpečně dostat na kraj města a pokračovat okolo pokratického potoka třeba na Bílou stráň nebo dále do Českého středohoří. Kladných efektů tohoto nápaditého řešení je bezpochyby celá řada a určitě stojí za diskusi právě nyní, když se znovu otevírá možnost pro dokončení západního přivaděče.
Povaha projektu, který významně řeší bezpečnost, rozvíjí cyklodopravu po městě, revitalizuje obecní prostor a zároveň snižuje dopravní zátěž má velkou šanci na získání dotace a to dokonce z několika zdrojů (EU, SFDI, ŽP). Je dobré také zde připomenout, že řešení cyklistické dopravy po městě je 2. místě z desatera problémů, které si veřejnost sama určila.
Odkaz na cyklogenerel:
http://radnice.litomerice.cz/cyklogenerel.html(stáhněte si popisy, mapy a fotky atd.)
a výňatek z popisu cyklotrasy:
„Revitalizace a harmonizace prostoru podél Pokratického potoka“1.úsek - 450 m - lékárna U kata - plánovaný kruhový objezd u Pokr. závor.
provoz - pouze pro pěší a cyklisty, délka 450 m, šíře min. 3,0 - 4,0 m , povrch živice, únosnost
3,5 t.
napojení na stáv. komunikaci, doplnění lávky přes potok - š. 3,0 m - pouze pro pěší a cyklisty.
V podrobném revitalizačním návrhu po geodetickém zaměření je možné uvažovat se stezkou po
obou stranách.
2.úsek -100m - lokalita - plánovaný kruhový objezd u Pokr. závor
podpovrchové řešení - podchod pro pěší i cyklisty souběžně s vodním tokem (odděleně) šíře min.
3,0 - 4,0 m,3.úsek - dl. 315 m od. Pokr. závor - lávka k obch. středisku Družba souběžně s Revoluční ul.
v tomto úseku je možné alternativní řešení s min. náklady tj. po stáv. chodníku se živičným
povrchem s úpravou nájezdů a spádování v délce cca. 50 m.
Nové řešení spočívající v s revitalizaci profilu potoka návratem k přírodnímu charakteru a
vytvoření nové komunikace vč vhodného propojení spojovací lávky k obch. středisku Družba.
4. úsek - lávka ke Družbě a přilehlé parkoviště - délka 30 m
v tomto úseku je nutné provést nájezd a terénní dorovnání s ohledem zemní těleso lávky s rozdílem
výšek cca . 1,0 m, š. 3,0 - 4,0 m. Úpravu křížení se stávající pěší cestou je nutné provést nájezdem
jak ze strany spodní živičné cesty , tak i ze strany parkoviště s odstraněním stáv. bet. schodů.
5.úsek - dl. 250 m, š. 3,0 - 4,0 m od lávky k Družbě (parkoviště) - křížení s ul. Březinova cesta.
v tomto úseku se předpokládá provedení nové živičné komunikace vč. dospádování ke křížení
s Březinovou cestou. V tomto úseku se nalézají i pozemky (zbořeniště) soukromého vlastníka spol.
Proba s.r.o.
6. úsek - přes Březinovu cestu - úprava obrubníků, přechod a značení, změna parkování.
7. úsek - ul. U potoka - oprava povrchu , úprava nivelety a místní spádování - 150 m2
8. úsek -křížení přes ul. A. Muchy - ul.U Statku - úprava obrubníků, přechod a značení, změna
parkování, úprava stání pro kontejnery
9. úsek rekonstrukce ul. U Statku - dl. 155 š. 4,5 m
10. úsek nová konstrukce pokračování ul. U Statku - dl. 715 m, š. 4,0 m - k mostku přes
Pokratický potok - gloritová vozovka s posypem
11. úsek - oprava mostku přes Pokratický potok u rybníka - dl. 10 m š. 4,0 m (bet. potr. 2 x DN
1200 mm dl. 5,0 m .
12. úsek - cesta kolem Štampova mlýna - 612 m, š. 4,0 m gloritová vozovka s posypem
13. úsek - od mostku u Pokr.rybníka k mostku u Skalice - dl. 802 m gloritová vozovka s posypem