od Jaroslav Tvrdik » 29 lis 2017 18:09
K článku připojuji moji reakci, kterou jsem zveřejnil na Facebooku k prvnímu článku, který vyšel v 5+2 již minulý týden:
Pavel Gryndler je mi jako člověk blízký. Je nepochybně odborníkem a ekologie je náplní jeho života. Po přečtení článku musím však reagovat, protože se nestačím divit. Co už po léta hledá jako příčinu vysoké prašnosti v Litoměřicích? Nejsem odborník na ekologii, stejně jako většina obyvatel města, přesto jsou mnohým občanům, tak jako mě jasné příčiny vysoké prašnosti: 1.) vysoká dopravní zátěž centra nákladní dopravou. Především po ulici Komenského a Na Valech, kde je sice zákaz průjezdu nákladních aut, ale nikdo dodržování zákazu nekontroluje. Svůj velký podíl mají i osobní auta s dieslovým motorem a odstraněným filtrem částic z výfuku. Po otevření mostu generála Fábery se zmíněné ulice staly pro nákladní auta tranzitní komunikací přes město 2.) zimní posyp jemně drceným kamenem, který zůstáva po zimním období ležet na okrajích komunikací a ve spárách dlaždy komunikací, kterých je v ulicích centra mnoho. Kamínky jsou po celý rok průjezdy aut drceny na jemný prach, který je následně zvednut. Při větším závanu větru bývají ulice v centru tohoto prachu plné. Od roku 1993 mám prodejny v Lidické ulici, takže s dopravou, prachem i větrem má můj personál bohaté zkušenosti. Několikrát jsem radnici i TSM upozorňoval na problém neuklizeného zimního posypu. Bohužel vždy bez jakékoliv odezvy. Chápu, že posyp solí není ideální řešení. Má však okamžitou účinnost bez dopadu na prašnost. Jenomže nápad s ekologickým posypem kamínky vznikl na odboru životního prostředí. Přiznat pravdu o příčinách prašnosti se teď nikomu nechce.