Děkuji, že jste otevřeli tento problém, protože poslední dobou mě jako rodiče úroveň této školy velmi trápí! Jsem už v takovém stavu, že aktivně přemýšlím, kam dítě přeložit, což není tak jednoduché kvůli vazbám, které si ve škole již udělalo. A tak doufám, že se s tím dá něco dělat! Shodou okolností jsme tento problém otevřeli s dalšími rodiči, kteří mají v této škole děti a byli jsme překvapení, že reagovali naprosto souhlasně. Celkem tedy vím o 6 rodinách, které to vidí stejně! A jak se ukazuje touto diskusí, bude jich víc.
Shrnuji problematické body této školy, kam jsme nešťastně dali dítě ve víře, že je to komunitní škola s osobním a moderním přístupem:
1/
Volby do školské rady jsou naprosto v rozporu s principy transparentnosti a zdá se, že jsou uspořádány tak, aby nějaká rada byla a dělala co nejméně problémů. Oznámení si máme přečíst na webu školy zde:
http://www.zslingua.cz/novinky-info?novinky_ID=1344 a hlasovat prostřednictvím emailu! "V červnu 2015 byli osloveni rodiče, zda by mohli kandidovat. Svolilo 12 rodičů, jejichž jména jsou momentálně připravena na kandidátku." Na jakém základě byli vybráni právě tito rodiče? Jejich příjmení jsou zveřejněna na webu a máme hlasovat. Více informací o těchto rodičích, jaké mají názory, co budou reprezentovat, pokud je zvolím, kdo jsou, co můžou škole po dobu 3 let v radě dát, není známo. Už jste někdy hlasovali ve volbách emailem na základě informace, že kandiduje paní Nováková???
Ve školské radě chybí odborníci, supervizoři vzdělávání, mentoři a další osoby, které v moderním pojetí komunitní školy zaujímají místo.
2/
Osoba ředitelky je karikatura toho, co bychom měli představovat dětem jako vzor. Neumí pozdravit, poděkovat ani v případě, kdy rodič udělá něco (a nemalého) pro školu. Díky, že jste to řekli nahlas.
3/
Investice do školy jsou velmi pozadu za rozvojem škol zřizovaných městem. Viz záchody, kam je dětem nepříjemné chodit, chodby, vstup do školy, školní jídelna, vše působí dojmem zamrzlosti v dobách dávno minulých.
Velkou neznámou je opravdu trapný školní dvůr. Majetkové poměry zřejmě nedovolují ho použít jinak než jako parkoviště, což je za 20 let fungování školy s podivem, že se to ještě nepodařilo vyřešit. V minulém roce se objevily herní prvky, které jsou ale teď už nepoužitelné a je na ně zákaz vstupu. Na dvoře by mohla vzniknout zahrada, při troše snahy by se třeba družina mohla podílet na pěstování nějakých zajímavých rostlin, které by to trochu zvelebily, alespoň truhlíkových u stěn. Místo toho děti v družině vlají nebo jsou nalepené u počítače. Mnozí rodiče by se určitě rádi zapojili.
Škole chybí důstojnost a identita, ten duch, na který budou děti vzpomínat jako na součást dětství. Jiné školy mají v tomto tak krásnou snahu, na Boženě v žádnou roční dobu nechybí u vrat sezónní květina a uvnitř nápaditá výzdoba, která pozdvihne ducha už jen pohledem.
Existuje přece tolik finančně nenáročných možností, jak zvelebit školu, dále také grantů a projektů, kde lze zapojit externisty, protože není možné tímto zatěžovat učitele. To bychom od soukromé školy čekali a všechny soukromé školy, které známe, to dělají. Také rodiče by se rádi zapojili, pokud by celé věci věřili a komunikace byla transparentní.
Hezká je snaha se sovičkou, děti baví, protože rády někam patří a identifikují se s něčím, na co můžou můžou být hrdé. Dala by se daleko víc vytěžit pro malé i velké.
4/
Škola se prezentuje jako komunitní, ale význam tohoto termínu není naplňován ani zdánlivě. Majitelé/zřizovatelé a školská rada by se měli jet poučit do jiných komunitních škol, co to znamená. Zdá se, že to škola chápe jako malý počet dětí ve třídách. Po pár letech pozorování mi spíš tento malý počet připadá jako vynucený stav, kdy hlavně na druhém stupni žáci přecházejí jinam.
Předávání vysvědčení je panoptikum, nedůstojná a trapná akce cirkusového charakteru. Dobře se tam předvádí neschopnost ředitelky dát dohromady kloudnou větu. Proč se nejede inspirovat do jiných komunitních škol, nasát o čem to je, aby dorostla do své role?
Přikláním se k tomu, aby peníze, které škola vynakládá na pronájmy na pompézní vánoční besídku, předávání vysvědčení a služby profi baviče na začátku roku, byly věnovány na investice do zvelebení školy včetně dvora a vzdělávání učitelů například formou mentoringu a supervize.
5/ Dotazník rozeslaný rodičům na konci minulého školního roku byl vtip od začátku do konce. Ohlášená anonymita, která je popřená v další větě - pošlete po dítěti nebo emailem. Pokud nechci dělat anonymní šetření, tak ho jako anonymní neoznačuji. Amatérské otázky se škálami souhlasu, ze kterých se opravdu nedá nic reálného zjistit. V závěru bylo pár otevřených otázek, které upřímně zodpověděli jen ti nejodvážnější, kvůli nedostatečné ochraně soukromí, což jako rodič naprosto chápu. Do dnešního dne jsme se nedozvěděli žádné výsledky.
6/ Škola nevyužívá potenciálu, který jí dává malý počet žáků ve třídách. K předmětům se nepřistupuje inovativně, nové metody, které se snaží i na školách s běžným počtěm žáků zavádět, se neaplikují (např. projektové vyučování, výuka matematiky, jazyků a další).
Chci podotknout, že mnohé paní učitelky jsou v tom nevinně, není to kritika učitelů, ale vedení, které nastavuje fungování školy. Věřím tomu, že v ani jim se v takové atmosféře nepracuje dobře. Zdá se mi, že se tam kolem ředitelky chodí po špičkách. Škola by udělala nejlépe, kdyby najala zkušeného ředitele odjinud mimo rodinu a dala mu důvěru postavit to na nohy.