Samostatná a přenesená působnost obce
Napsal: 23 zář 2010 11:55
Možná by to chtělo trochu osvěty, aby si občané žijící v Litoměřicích uvědomili, že spojování některých problematických oblastí - např. oblast státní památkové péče, stavební úřad, atd.- s volbami do zastupitelstva obce je účelové, tyto dvě zcela odlišné oblasti spolu moc nesouvisejí. Úředníci, kteří zabezpečují tzv. přenesenou působnost jsou sice zaměstnanci města, ale ve své činnosti se odpovídají státu, který na ně delegoval výkon státní správy. Tvůrce těchto zákonných norem a následně i zákonodárce tím chtěli ulehčit obyvatelům a byla snaha zpřístupnit orgány státní správy co nejvíce lidem s co nejmenším cestováním, ... Pamětníci určitě vědí, že tato agenda byla dříve doménou okresních úřadů a obce s ní neměly nic společného. Až do roku 1990 obce neměly své vlastní orgány a nespravovaly se samy, ale byly spravovány státem a jeho k tomu určenými orgány - národními výbory.
To, že volení zástupci, myšleno nyní starosta a místostarostové, odpovídají za jednotlivé odbory a oddělení, neznamená, že mohou zasahovat právě do správného výkonu této státní správy, zodpovídají právě za to, že bude vykonávána a to dle všech platných zákonů. přenesená působnost je tedy okruhem záležitostí, které vykonávají orgány obce jménem státu, nikoli jménem svým. Za kvalitu výkonu této působnosti též vůči veřejnosti odpovídá stát, který ji orgánům obce svěřil. Proto také musí orgány obce při výkonu této působnosti respektovat vůli toho, kdo jim ji svěřil. Při výkonu přenesené působnosti orgány obce neformulují vůli obce, leč státu, a činí tak nikoli jménem obce, ale přirozeně jménem státu. Proto též není možné, aby pravomoc k realizaci této působnosti uplatňovaly ty orgány obce, které jsou vytvářeny vůlí občanů formou voleb. Členům zastupitelstva je až na výjimky přístup do této části působnosti obce odepřen.. Jako výjimka přísluší radě obce nepatrná část přenesené působnosti, a to vydávání nařízení obce.
Naopak, samostatnou působnost - samosprávu - vykonávají ty orgány obce, které své postavení odvozují od vůle občanů, vyjádřené ve volbách. Tedy především zastupitelstvo a rada, jimž při tvorbě vůle obce jako právnické osoby a kontrole její realizace pomáhají jimi zřízené orgány - výbory zastupitelstva a komise rady. A zde je tedy ta základní otázka, či rozdíl - odborný úřednický aparát nemůže sám v otázkách samosprávných ničeho rozhodovat, ale plní pouze úkoly volenými orgány mu uložené.
Co tedy říci na závěr?
Není-li občan spokojen s činností orgánů obce v oblasti přenesené působnosti, musí se nápravy domáhat u vyšších státních orgánů a všechna jeho podání k voleným přestavitelům obce budou bezvýsledná; neuspěje-li u státních orgánů (či orgánů kraje v jeho přenesené působnosti), musí se obrátit na orgány justiční. Naopak není-li občan spokojen s činností orgánů obce v její samostatné působnosti, je zbytečné domáhat se nápravy u orgánů kraje či orgánů státních, ale musí se obrátit v prvé řadě na volené představitele obce a není-li ani poté s výsledkem spokojen, může se opět obrátit na orgány justiční, či ještě lépe promítnout svou případnou nespokojenost (či naopak spokojenost ) do tvorby zastupitelského orgánu obce v komunálních volbách.
No, snad nikdo při čtení těchto řádků neusnul a bylo to alespoň k něčemu dobré. Alespoň k tomu, abyste, milí spoluobčané, šli volit
To, že volení zástupci, myšleno nyní starosta a místostarostové, odpovídají za jednotlivé odbory a oddělení, neznamená, že mohou zasahovat právě do správného výkonu této státní správy, zodpovídají právě za to, že bude vykonávána a to dle všech platných zákonů. přenesená působnost je tedy okruhem záležitostí, které vykonávají orgány obce jménem státu, nikoli jménem svým. Za kvalitu výkonu této působnosti též vůči veřejnosti odpovídá stát, který ji orgánům obce svěřil. Proto také musí orgány obce při výkonu této působnosti respektovat vůli toho, kdo jim ji svěřil. Při výkonu přenesené působnosti orgány obce neformulují vůli obce, leč státu, a činí tak nikoli jménem obce, ale přirozeně jménem státu. Proto též není možné, aby pravomoc k realizaci této působnosti uplatňovaly ty orgány obce, které jsou vytvářeny vůlí občanů formou voleb. Členům zastupitelstva je až na výjimky přístup do této části působnosti obce odepřen.. Jako výjimka přísluší radě obce nepatrná část přenesené působnosti, a to vydávání nařízení obce.
Naopak, samostatnou působnost - samosprávu - vykonávají ty orgány obce, které své postavení odvozují od vůle občanů, vyjádřené ve volbách. Tedy především zastupitelstvo a rada, jimž při tvorbě vůle obce jako právnické osoby a kontrole její realizace pomáhají jimi zřízené orgány - výbory zastupitelstva a komise rady. A zde je tedy ta základní otázka, či rozdíl - odborný úřednický aparát nemůže sám v otázkách samosprávných ničeho rozhodovat, ale plní pouze úkoly volenými orgány mu uložené.
Co tedy říci na závěr?
Není-li občan spokojen s činností orgánů obce v oblasti přenesené působnosti, musí se nápravy domáhat u vyšších státních orgánů a všechna jeho podání k voleným přestavitelům obce budou bezvýsledná; neuspěje-li u státních orgánů (či orgánů kraje v jeho přenesené působnosti), musí se obrátit na orgány justiční. Naopak není-li občan spokojen s činností orgánů obce v její samostatné působnosti, je zbytečné domáhat se nápravy u orgánů kraje či orgánů státních, ale musí se obrátit v prvé řadě na volené představitele obce a není-li ani poté s výsledkem spokojen, může se opět obrátit na orgány justiční, či ještě lépe promítnout svou případnou nespokojenost (či naopak spokojenost ) do tvorby zastupitelského orgánu obce v komunálních volbách.
No, snad nikdo při čtení těchto řádků neusnul a bylo to alespoň k něčemu dobré. Alespoň k tomu, abyste, milí spoluobčané, šli volit